Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

zondag 19 januari

Jes 49, 3,5-6
Joh 1, 29-34

Op deze tweede zondag van de ‘gewone tijd van het jaar’ neemt het evangelie ons nog één keer terug naar de oevers van de Jordaan, daar waar Jezus het doopsel heeft ontvangen van Johannes.  De evangelist Johannes vertelt niet het doopsel zelf, hij zegt alleen ‘dit is het getuigenis van Johannes.  Het doopsel is eigenlijk de start van het evangelie van Johannes.  Eerst vertelt hij dat in het begin het Woord was en dat de mensen het niet aanvaarden.  Meteen daarna laat hij Johannes vertellen over het doopsel van Jezus.

Johannes de doper, die prediker uit de woestijn, met zijn kamelenharen kledij en rare eetgewoontes.  Die man die riep dat de mensen de weg moeten bereiden voor de Heer.  Johannes doopt Jezus en ziet de Heilige Geest als een duif op Jezus neerdalen.  Johannes heeft zijn hele leven lang de weg van Jezus voorbereid.  Dat is wat hij deed: hij doopte mensen en probeerde hun harten te openen voor de komst van Jezus.  Het doopsel van berouw dat hij in de Jordaan uitvoerde, was een manier om de mensen te reinigen van alle zonden en een nieuw leven te laten starten.

Johannes had er zelf vurig naar uitgekeken om Jezus te ontmoeten.  Hoe vaak had hij gebeden voor de komst van de Messias!  Hoe vaak had hij misschien gehoopt dat het die of die persoon, op die of die dag zou zijn.  En toen hij in de menigte het gezicht ontdekte van die jonge profeet Jezus, uit Nazareth, dan begrijpt hij dat zijn wachten niet voor niets is geweest. 

De ontmoeting met Johannes is de eerste ontmoeting van de volwassen Jezus in het evangelie.  En er zullen er snel anderen volgen.  Wat later ontmoet Jezus Andreas, de broer van Simon.  En vlak daarna komt Andreas zijn broer Simon tegen en hij zegt: Wij hebben de messias gevonden’ (dat is Christus, ‘gezalfde’), en hij nam hem mee naar Jezus. Jezus keek hem aan en zei: ‘Jij bent Simon, de zoon van Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’ (dat is Petrus, ‘rots’).  En dan worden de twaalf leerlingen geroepen en nadien zijn er nog zoveel ontmoetingen met zoveel mensen. 

En na Jezus dood zijn er al tweeduizend jaar lang mensen die Hem ontmoeten door iemand die over Jezus vertelt, door iemand die hen mee uitgenodigd heeft naar de kerk, door iemand die in Jezus’ naam iemand anders geholpen heeft.   Ook wij zijn door iemand mee naar hier gebracht, om op onze beurt Jezus te leren kennen en zijn woorden beter te leren begrijpen. 

De evangelist Johannes, die zo bijzonder kan vertellen, schrijft in het begin van het evangelie dat we vandaag hoorden: De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen.  En dat schrijft hij niet zomaar.  Het is inderdaad Jezus die naar Johannes toekomt en niet omgekeerd.  Zoals het Jezus is die naar ons toekomt en niet omgekeerd, zoals wij vaak denken. 

Dat is het mysterie dat we met Kerstmis vieren, wanneer Jezus midden onder de mensen komt leven.  Wij gaan vaak maar weinig tot bij Jezus, wij houden afstand.  Wij hebben betere dingen te doen dan naar zijn Woord te luisteren.  Zoals het staat in het evangelie  van Johannes: Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 

Wij staan nog maar aan het begin van onze ontmoeting met Jezus.  Zoals Johannes de Doper het zo eerlijk vertelde:  Nog wist ik niet wie hij was… Ook wij weten nog zo weinig wie Jezus is.  Ook wij kunnen nog zo weinig begrijpen dat Jezus ook de redder voor ons leven is.  Johannes had vlak voor het doopsel van Jezus over Hem gezegd: in uw midden is iemand die u niet kent. 

Wij moeten zoals Johannes de Doper begrijpen dat Jezus onze messias is, die naar ons toekomst om ons te redden.  Maar hoe kunnen we dat begrijpen?  Het volstaat te luisteren met ons hart.  Laat ons dat proberen en we zullen de Heer naar ons toe zien komen.  Wij zullen Hem zien als het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt, als degene die onze zorgen, onze onzekerheden, onze twijfels en onze zonden op zich neemt.  Om Jezus te volgen moeten we dat begrijpen. 

Dit Lam komt ons bevrijden van de logica van de wereld, van het oog voor oog en zorg voor jezelf.  Dit Lam toont ons met heel zijn leven dat we enkel gelukkig kunnen worden als we de anderen hoger achten dan onszelf en dat we de Heer zelf als eerste graag moeten zien.  Onze redder is een lam, geen wolf of leeuw.  Hij komt niet met machtige wapens of grote legers.  Hij komt als een arm kind in een kribbe en sterft als een terdoodveroordeelde.  Maar de dood heeft niet het laatste woord, hij verrijst om ons het eeuwig leven te geven.  Heel zijn leven zal hij de anderen op de eerste plaats stellen.

Bidden wij dan dat wij naar Jezus zouden komen luisteren, bidden wij dat wij ons hart zouden openen voor zijn woorden.  Bidden wij voor al wie verdrietig of angstig is, voor al wie in oorlog leeft of op de vlucht is.  Dat zij een vriend aan hun zijde mogen vinden.  Bidden wij vandaag ook voor onze bejaarde vriend Michel die erg ziek is.