Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

Zondag 24 november 2013

2 Sam  5, 1-3
Alle stammen van Israël kwamen bij David in Hebron en zeiden tegen hem: ‘Hier zijn we, uw eigen vlees en bloed.  Ook vroeger al, toen Saul nog over ons regeerde, was u degene die de troepen van Israël aanvoerde. De Heer heeft u beloofd: Jij zult mijn volk, Israël, weiden; jij zult vorst over Israël zijn.’ De oudsten van Israël kwamen bij de koning in Hebron. Daar sloot koning David ten overstaan van de Heer een verdrag met hen, en zij zalfden hem tot koning van Israël.

Lc 23, 35-43
Het volk stond toe te kijken. De leiders hoonden hem en zeiden: ‘Anderen heeft hij gered; laat hij nu zichzelf redden als hij de messias van God is, zijn uitverkorene!’  Ook de soldaten dreven de spot met hem, ze gingen voor hem staan en boden hem zure wijn aan,  terwijl ze zeiden: ‘Als je de koning van de Joden bent, red jezelf dan!’ Boven hem was een opschrift aangebracht: ‘Dit is de koning van de Joden’.  Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Beste vrienden,

Met deze 34ste zondag komen we aan het einde van het kerkelijk jaar.  Alleen mensen die naar de kerk gaan, weten dat.  Er is immers geen aandacht voor in de media, het lijkt onopgemerkt voorbij te gaan.  De meting van de kerkelijke tijd staat helemaal los van hoe de wereld tijd meet: geen schooljaar, geen kalenderjaar,… Alsof de kerk ons hiermee wil zeggen dat wij niet volgens het ritme van de wereld moeten leven.  Dat de christenen een ander ritme volgen, het ritme van het evangelie. 

Vandaag viert de kerk het feest van Christus Koning. Het liturgische jaar, dat is week na week de ontmoeting met Jezus, zijn woorden overdenken, ons hart laten kneden door de liefde van God.  Op deze laatste zondag van het kerkelijke jaar zien we Jezus op het allereinde van zijn aardse leven.  De kerk toont ons vandaag hoe Jezus koning is.  In de eerste lezing lazen we over hoe koning David tot koning van Israël gekroond werd. 
 
Jezus komt uit de stam van David.  Hij komt uit deze oude traditie van koningen.  Maar Jezus is een nieuwe koning.  Hij behoort niet tot de oude wereld van de mensen.  Met hem begint een nieuwe wereld.  Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

De wereld van Jezus is een andere dan de wereld die wij kennen.  Dat zien we in het evangelie dat we vandaag hoorden.  Jezus is reeds aan het kruis genageld.  Hij is bespot en geslagen.  Ze hebben hem pijn gedaan, zijn kleren gestolen, hem belachelijk gemaakt met een doek over zijn schouders als mantel en met een kroon van doornen.  En naast hem op het kruis hangen nog twee misdadigers.  Jezus, de koning van Israël, hangt ter dood veroordeeld op het kruis, omringd door misdadigers. 

Het kruis is inderdaad een vreemde troon en zijn hofhouding is nog vreemder: twee misdadigers.  Jezus bevestigt echter dat hij koning is en dat hij op zo’n manier koning moet zijn.  De apostel Paulus beschrijft het heel goed in zijn eerste brief aan de Corinthiërs: De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid,  maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.

Jezus had het zelf meerdere keren aan zijn leerlingen verteld dat hij op een andere manier koning zou zijn.  Hij zei tegen hen op het laatste avondmaal:  Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen.  Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar.  Want wie is belangrijker, degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar ik ben in jullie midden als iemand die dient.

Jezus is de eerste die zijn evangelie beleeft zowel in zijn leven als in zijn dood.  Hij is die arme, zwakke koning die geboren wordt in een stal en die sterft op een kruis.   En de mensen begrijpen er niets van.  Ook wij begrijpen er vaak niets van.  Samen met de gekruisigde misdadiger roepen wij: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!

Red jezelf.  Red ons erbij.  Dat lijken wij al van kleins af aan mee te krijgen.  Zorg voor jezelf.  Zie eerst dat je het zelf goed hebt.  Denk eerst aan jezelf.  Jezus overwint deze ijzeren wet die de mensen vanaf het begin van de mensheid blijven herhalen.  Hij overwint deze wet op het kruis. 

Hij overwint hem door niet toe te geven aan de drang om zichzelf te redden.  Nee, hij toont dat hij zijn leven kan verliezen.  En door het te verliezen, redt hij het.  Door het te verliezen, kan Jezus verrijzen.

Volgende week begint de advent.  Vier weken waarin we uitkijken naar de komst van Jezus, koning van ons leven.  Bidden wij dan dat wij ons hart zouden laten raken door de woorden van Jezus, dat wij zouden breken met ons oude leven dat enkel draait om onszelf.  Bidden wij voor al wie in nood is, voor al wie op de vlucht is, voor wie in oorlog leeft.  Bidden wij voor de slachtoffers van de typhoon op de Filipijnen.