Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

zondag 22 september 2013

Am 8, 4-7

Jullie die de armen kwaad willen berokkenen en uit zijn op de ondergang van de machtelozen van dit land, luister!  Jullie zeggen: ‘Wanneer is de dag van de nieuwe maan voorbij, zodat we weer koren kunnen verkopen? Wanneer de sabbat, zodat we weer graan kunnen verhandelen?’ Jullie maken de efa kleiner, jullie maken de sjekel zwaarder en jullie knoeien met de weegschaal.  Jullie kopen de zwakken voor een handvol zilver, de armen voor een paar sandalen, en jullie zeggen: ‘Ook het kaf verkopen we als graan!’  Nooit – en dit zweert de Heer op wie Jakobs volk zich laat voorstaan – zal ik een van jullie daden vergeten.

Lc 16, 1.1-13
 
Hij richtte zich ook tot zijn leerlingen: ‘Er was eens een rijke man die een rentmeester had en te horen kreeg dat de rentmeester zijn eigendommen verkwistte.  De rijke man riep de rentmeester bij zich en zei tegen hem: “Wat hoor ik over jou? Leg verantwoording af van je beheer, want je kunt niet langer rentmeester blijven.” Toen zei de rentmeester bij zichzelf: Wat moet ik doen nu mijn heer mij het beheer afneemt? Werken op het land kan ik niet, en voor bedelen schaam ik me.  Maar ik weet al wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat de mensen, wanneer ik van mijn beheerderstaak ben ontheven, mij bij hen thuis ontvangen.  Een voor een riep hij de schuldenaars van zijn heer bij zich. De eerste vroeg hij: “Hoeveel bent u mijn heer schuldig?”  “Honderd vaten olijfolie,” antwoordde de schuldenaar. De rentmeester zei tegen hem: “Hier is uw schuldbewijs, ga zitten en maak er gauw vijftig van.”  Daarna vroeg hij aan de volgende schuldenaar: “En u, hoeveel bent u schuldig?” “Honderd balen graan,” luidde het antwoord. De rentmeester zei: “Hier is uw schuldbewijs, maak er tachtig van.”  En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld. De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht.  Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is.

Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat.  Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen?  En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt?  Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’

Beste vrienden,

Het evangelie van vandaag vertelt de parabel van de onrechtvaardige rentmeester.  Een rentmeester is iemand die goederen van een eigenaar beheert.  Als iemand dus bijvoorbeeld geld leent aan iemand anders, kan hij aan een rentmeester vragen om in zijn plaats die lening op te volgen zodat ze zeker wordt terugbetaald.

Het lijkt een vreemd verhaal dat Jezus ons vertelt.  De rentmeester blijkt niet zo eerlijk te zijn geweest.  De rijke man komt erachter dat hij geld van hem verkwistte.  En de rijke man besluit de rentmeester te ontslaan. 

Jezus is in het evangelie volgens Lucas al langer over bezit en rijkdom aan het spreken.  Vorige week hoorden we het verhaal van de verloren zoon.  Die jongste broer die zijn deel van de rijkdom van de vader opeist om alles te verkwisten in een leven van plezier. 
 
Deze week is het de rentmeester die op een oneerlijke manier aan zijn geld geraakt.  Het evangelie lijkt er in deze verhalen op aan te dringen dat het ware probleem niet het geld op zich is, maar wel waar het hart van degene die het geld bezit vol van is.  Zoals we in het evangelie volgens Matteus kunnen lezen:  Daar waar je schat is, daar is ook je hart’.

 De ware vraag aan ons hart is waar we écht mee bezig zijn, waar onze bezorgdheid naar uitgaat.

Jezus spreekt dus over een rentmeester die bij zijn baas moet komen omdat hij op een oneerlijke manier zijn geld heeft beheerd.  En het moeten nogal ernstige fouten zijn die hij gemaakt heeft, want zijn baas wil hem ontslagen.

De rentmeester vraagt zich af wat hij nu moet doen… Hij wil niet gaan werken op het land en hij wil ook niet gaan bedelen in de straten.    Hij besluit opnieuw zijn baas te bedriegen door naar alle schuldenaren te gaan en hen te zeggen dat ze minder moeten terugbetalen.  Het lijkt wel of deze rentmeester nergens voor terugdeinst!  Ook de evangelist zegt hierover: En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld

Jezus vindt het natuurlijk niet goed dat deze man tot twee keer toe gestolen heeft van zijn baas.  Maar hij is wel onder de indruk van het slimme plan van de rentmeester.  Jezus vertelt dit verhaal niet opdat wij slimme oneerlijke plannetjes op touw zouden zetten zoals de rentmeester.  Hij telt deze man niet bij de kinderen van het licht maar veeleer bij de kinderen van deze wereld. 

Hij geeft dit verhaal opdat wij zouden nadenken over onze eigen redding.  Ook wij maken fouten zoals de rentmeester, maar proberen wij ze goed te maken?  Proberen wij voor ons heil de zaken recht te trekken?  Hoe kan de rentmeester zijn schulden rechttrekken: door vrijgevig te zijn voor zijn schuldenaren.   Jezus zegt zelfs: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is.

De mammon is een christelijk symbool voor "het beheerst worden door geld".  Vrienden maken.  We moeten wel één ding duidelijk weten: je kan geen vrienden kopen met geld.  Vriendschap wordt opgebouwd op een edelmoedige en gratisse manier, door je hart beschikbaar en klaar te houden.

 Dit is het hart van de parabel van vandaag: de vrijgevigheid, de edelmoedigheid tegenover de schuldenaren (dit wil zeggen tegenover de armen en de zwakken) redt ons leven en onze toekomst.  Dat vraagt het evangelie van ons.  Dat is wat het evangelie vraagt van de rijke landen tegenover de arme landen die schulden bij hen hebben.  Opdat de rijke landen zouden begrijpen dat hun redding op deze aarde afhangt van hun edelmoedigheid tegenover de armen.   Zodat de rijken de armen niet alleen zouden laten met hun problemen, opdat ze hen de schuld die ze niet kunnen betalen zouden kwijtschelden. 

De meest juiste commentaar op deze parabel zegt Paulus wanneer hij verwijst naar de woorden van Jezus: er ligt meer vreugde in het geven dan in het krijgen.

Het is een heel eenvoudige richtlijn op de weg naar geluk en vreugde.  Waarom zijn wij vaak triestig?  Waarom zijn de mensen in het rijke Europa vaak triestig?  We hebben vaak nog niet begrepen dat we niet gelukkig worden van wat we krijgen voor onszelf, maar wel van wat we geven aan de anderen.

Dat uurtje tijd dat we geven in een bezoekje aan een eenzame bejaarde, dat gesprekje met een bedelaar op straat, die glimlach naar wie zich buitengesloten voelt.   Dan denken we aan die andere bekende woorden die Jezus zei: Want ik had honger, en jij hebt me te eten gegeven. 

Dat is de weg naar de vreugde, dat is de weg naar het geluk. 

Bidden wij dan dat wij tijd maken voor de armen en zwakken.  Dat ons hart niet vol is van onszelf.  Bidden wij voor alle landen in oorlog, voor al wie op de vlucht leeft, voor al wie alleen is.