Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

zondag 10 maart 2013: De verloren zoon

Jos 5, 9-12
 
Uit het boek Jozua,

De Heer zei tegen Jozua: ‘Vandaag heb ik de schande van Egypte van jullie afgewenteld, en Jozua noemde die plaats Gilgal.  Zo heet die plaats tot op de dag van vandaag.  Toen de Israëlieten in hun kamp bij Gilgal waren, op de vlakte van Jericho, bereidden ze in de avond van de veertiende dag van die eerste maand het pesachoffer.  Al één dag na het pesachoffer aten ze ongedesemd brood en geroosterd graan van de opbrengst van het land.  Er kwam die dag geen manna meer: de Israëlieten kregen vanaf toen nooit meer manna.  Ze aten dat jaar van de opbrengst van de akkers van Kanaän.  

Woord van God

Lc. 15, 1-3, 11-32

Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren.  Maar zowel Farizeeën als schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen’. 
Jezus zei tot hen: ‘Iemand had twee zonen.  De jongste van hen zei tegen zijn vader: ‘Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.’  De vader verdeelde zijn vermogen onder hen.  Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte.  Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden.  Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden.  Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem.  Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed en ik kom hier om van de honger.  Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: ‘Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als één van uw dagloners.’  Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. 
Zijn vader zag hem in de verte al aankomen.  Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem.  ‘Vader’, zei de zoon tegen hem, ‘ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.’  Maar de vader zei tegen zijn knechten: ‘Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen.  Breng het gemeste kalf en slacht het.  Laten we eten en feestvieren, want deze zoon van mij was verloren en is teruggevonden.’ En ze begonnen feest te vieren.
De oudste zoon was op het veld.  Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans.  Hij riep één van de knechten en vroeg wat dat te betekenen had.  De knecht zei tegen hem: ‘Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.’  Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren.  Hij zei tegen zijn vader: ‘Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik ongehoorzaam geweest, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren.  Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht. ‘  Zijn vader zei tegen hem: ‘Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou.   Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen.  Hij was verloren en is teruggevonden. 

Woord van God
Beste vrienden

Het evangelie van vandaag begint met de Farizeeën en de tollenaars die slechts spreken over Jezus en tegen elkaar morren omdat Jezus aan tafel ging met tollenaars en zondaars.
En hoe verdedigt Jezus zich tegenover hen?  Niet door over zichzelf te spreken of zich te verdedigen.  Nee, hij spreekt hen over de verloren zoon in een parabel.  Dit verhaal is heel bekend, al zou het misschien beter de parabel van de barmhartige vader heten.  Dit is ongetwijfeld één van de mooiste en ontroerendste bladzijden uit het evangelie. 
Het begint met de jongste zoon die aan zijn vader zijn deel van de erfenis vraagt.  Hij verlaat het huis van zijn vader en gaat een leven vol rijkdom en succes lijden.  Tot het geld op is en hij in hongersnood leeft.  En hij ziet dat zijn vrienden hem in de steek laten en hij helemaal alleen achterblijft.  Hij wordt varkenshoeder en is zelfs jaloers op het voer van de varkens, zoveel honger heeft hij. 
Het leven van deze jongste zoon is gebroken en hij herinnert zich hoe hij het bij zijn vader goed had en hoe ook de knechten van zijn vader een goed leven leidden.  Het is zijn armoede en zijn bitter leven die hem doen terugdenken aan het leven bij zijn vader. 
De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed en ik kom hier om van de honger.  Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: ‘Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als één van uw dagloners.’  Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. 
De jongste zoon staat op om uit zijn triestig bestaan te geraken en gaat op weg naar zijn vader.  En die vader staat hem al op te wachten want de evangelist zegt: hij zag hem al in de verte aankomen.  We kunnen ons deze vader voorstellen, op het terras van zijn huis, in de verte starend en wachtend en hopend op de dag dat zijn zoon terug zal keren naar huis. 
De vader ziet de zoon en krijgt medelijden.  Hij rent op zijn zoon af en viel hem om de hals en kuste hem.  De vader weet nog niet waarom de jongste zoon is teruggekomen en dat is voor hem ook niet belangrijk.  Wat telt is dat hij is teruggekomen.  Hij wacht zijn verhaal niet af, hij omhelst hem meteen.
Het hart van de zoon is geraakt door die liefde van zijn vader.  En er wordt feestgevierd.
Dan komt de oudste zoon thuis van het werk.  Hij die altijd hard gewerkt heeft en zijn vader gesteund heeft.  De oudste zoon hoort waarom er feest wordt gevierd en hij wordt boos.  Hij wil zelfs niet binnengaan.  Opnieuw is het de vader die zijn zoon tegemoet gaat, deze keer de oudste zoon.  Hij vraag hem om te begrijpen waarom er feest wordt gevierd.  De zoon wil niet alleen niet binnengaan, hij heeft ook harde woorden voor zijn vader. 
Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik ongehoorzaam geweest, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren.  Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht
Hij spreekt niet over de jongste zoon als over zijn broer, hij zegt ‘die zoon van u’.  Alsof ze niet langer familie zijn.  Ook al is hij de oudere broer, hij begrijpt die liefde van zijn vader niet.  Hij is boos op zijn broer, omdat die hem verlaten heeft.  Maar hij is vooral boos op zijn vader, omdat die zijn jongere broer vergeeft.
De vader spreekt streng en zonder twijfel tegen zijn oudste zoon.  .   Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen.  Hij was verloren en is teruggevonden. 
Hij leert zijn oudste zoon om naar zijn jongere broer te kijken als een broer.  Hij haalt hem weg uit zijn egoïstisch denken dat enkel rond zichzelf draait.  De overtuiging van de vader toont zijn liefde voor de oudste zoon evenzeer als de liefde die hij voor zijn jongste zoon toonde. 
Wij leven in een tijd die weinig vergeving toont voor de zwakken, die weinig bereid is om mensen een nieuwe kans te geven.  Deze parabel is daarom juist echt een blijde boodschap, een evangelie.
Wij hebben het allemaal nodig om een thuis te hebben bij de Vader, die God zelf is.  We hebben het nodig om zoals de jongste zoon terug te keren naar het huis van de Vader en te begrijpen dat we kleine mensen zijn die fouten maken. 
We hebben het nodig om zoals de oudste zoon te begrijpen dat de Vader zijn armen opent voor wie zich tot hem keert, te begrijpen dat wij allemaal een plaats hebben in het huis van de Vader en dat wij als christenen iedereen als een broer of een zus moeten bekijken met de liefde die Jezus zelf ons geleerd heeft.
Dat is het antwoord van Jezus aan de Farizeeën en de schriftgeleerden.  Dat is het antwoord van Jezus aan ieder van ons. 
Bidden wij dat wij ons zoals de jonste zoon zouden terugkeren tot de Vader, om vergeving zouden vragen om onze fouten en zouden begrijpen dat wij niets zijn zonder de liefde van de Vader.  Bidden wij dat wij zoals de oudste zoon zouden leren om onze broers die fouten maken te vergeven zoals de Vader doet. 
Bidden wij voor al wie in oorlog leeft of op de vlucht is, voor wie honger heeft, voor wie als kindsoldaat moet vechten of voor wie moet werken in plaats van naar school te gaan. Bidden wij ook voor de kardinalen die samenzijn in Rome om een nieuwe paus te kiezen.  Opdat de Heilige Geest hen mag leiden in hun keuze.