Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

zondag 2 februari 2014: Lichtmis

Mal 3, 1-4
Lucas 2,22-40.

Beste vrienden,

Dit verhaal uit het evangelie volgens Lucas toont Maria en Jozef die volgens de wet van Mozes met Jezus naar de tempel gaan, veertig dagen na zijn geboorte. 

Het getal 40 heeft in de joodse, christelijke en islamitische traditie een speciale betekenis. In de Bijbel komt het getal veertig veelvuldig voor; veertig heeft betrekking op voorbereiding en verwachting. Maar ook op vasten en boetedoening. De zondvloed duurde veertig dagen en nachten en Noach wachtte 40 dagen voordat hij de ark opende. Mozes verbleef veertig dagen en nachten op de Sinaïberg om er de Tien geboden te ontvangen. De Israëlieten trokken veertig jaar onder leiding van Mozes door de Sinaïwoestijn. Goliath daagde de Israëlieten veertig dagen lang uit voordat David hem ging bevechten.  Elia ging door de kracht van de spijs die de engel hem gaf 40 dagen en nachten tot aan de berg Gods, Horeb . Jona preekte in Ninive dat de stad over veertig dagen verwoest zou worden .Na zijn doop vastte Jezus veertig dagen in de woestijn en werd toen verzocht door de duivel daarna begon Zijn prediking met de Bergrede. Na zijn opstanding verscheen Jezus veertig dagen aan zijn discipelen alvorens naar de hemel op te varen.

 Zoals de wet van Mozes het voorschreef, gingen Maria en Jozef dus 40 dagen na de geboorte van Jezus met hun kindje naar de tempel om een offer aan de Heer te brengen, om hun dankbaarheid te tonen.  Maar omdat Maria en Jozef arm waren, hadden ze niet het geld om een lam te offeren (wat normaal gezien de gewoonte was).  Daarom offeren ze een paar duiven. 

Het feest van de presentatie van Jezus in de tempel is een feest dat zowel door de kerk van het oosten als van het westen gevierd wordt.  Het is een feest van eenheid van alle christenen.  Het werd vanaf de eerste eeuwen gevierd, in de straten van Jeruzalem bijvoorbeeld hielden de mensen een processie die de reis van Jozef en Maria naar Jeruzalem herdacht, met Jezus als kleine baby.  Vandaag nog gaat dit feest vaak gepaard met een processie met kaarsen, vandaar de naam Lichtmis.  Ook wij hebben allemaal onze kaars naar voren gedragen en tot bij de icoon van het gelaat van Jezus gebracht.  

Een kaars is licht in de duisternis, zoals Jezus licht wil zijn in ons leven.  Zoals de oude Simeon het zei: een licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen.  Simeon neemt het kind in zijn armen, zoals Jozef en Maria dat voor hem hadden gedaan.  Hij neemt het kind Jezus in zijn armen en voelt een ongelooflijke troost.  Hij zegt dan ook: ‘Nu laat u, Heer, uw dienaar in vrede heengaan, zoals u hebt beloofd.  Want met eigen ogen heb ik de redding gezien.

Laat me nu maar sterven.  Ik heb de belofte mogen zien waar worden.  Heel zijn leven lang had Simeon gewacht op de komst van de Verlosser, en in Jezus ziet hij die belofte vervuld.   

Simeon was een oude man.  En ook Hannah, de profetes, was oud.  Het evangelie vertelt zelfs heel specifiek hoe oud ze was, al 84jaar weduwe en ervoor 6 jaar getrouwd.  Dan moet Hannah al voorbij de100jaar zijn geweest.  Simeon en Hannah stellen heel het volk van Israël voor, ze stellen heel de mensheid voor.  Maar vandaag stellen ze vooral ook al onze bejaarde vrienden voor met wie we samen dit feest vieren.

Simeon en Hannah zijn de voorbeelden van hoe mooi het is om bejaard te worden.  Zij zijn bij de eersten die Jezus herkennen als de Messias.  In onze wereld worden de bejaarden vaak als een probleem gezien.  Ze kosten veel geld, ze hebben veel hulp nodig.  Veel oude mensen leven droevig of heel eenzaam, ze leven in een rusthuis en krijgen weinig bezoek van hun familie. 

Vandaag zegt het evangelie ons dat het mooi is om oud te mogen worden, ook al word je zwakker.  Opnieuw gaat het evangelie tegen de stroom in, tegen de wereld die alleen mooi vindt wat jong en sterk is.  Het evangelie toont ons de kracht van de ouderdom, de wijsheid die met de jaren wordt opgebouwd. 

Simeon en Hannah komen ons tegemoet, het zijn zij die het evangelie verkondigen.  Ze vinden in dit kind een nieuwe toekomst.  Simeon zegt aan God dat zijn leven compleet is en dat hij mag sterven, maar niet met de triestigheid van wie spijt heeft over wat hij niet meer zal kunnen doen.  Hij zegt het met de dankbaarheid van wie zijn leven naar waarde schat als een geschenk van God.  Hij zegt het met vertrouwen en zekerheid dat hij rustig mag sterven nu hij Jezus in zijn armen heeft gehouden. 

De oude Hannah krijgt nieuwe energie en looft God.  Ze vertelt aan ieder die ze ontmoet over de komst van Jezus.  Zoals de oude Nicodemus die aan Jezus vraagt hoe een mens opnieuw geboren kan worden als hij reeds oud is, zo ontvangt Hannah een nieuw leven als verkondiger van Jezus.

Vandaag zeggen wij samen met het evangelie dat het mooi is om oud te worden.  Naar jaarlijkse gewoonte zullen we straks samen pannenkoeken eten, we zullen naast onze oude vrienden zitten en hen beter leren kennen.  Ze leven al zoveel langer dan ons en kunnen ons vertellen over hoe het leven vroeger was, over de oorlog, over hoe ze speelden toen er nog geen tv of internet of spelletjescomputers waren. 

Vriendschap met wie oud is, maakt ons leven rijker.  We mogen er fier op zijn dat we vrienden hebben die misschien wel 70 of 80 jaar ouder zijn dan ons. 

Laten we de Heer bidden dat we die vriendschap met de bejaarden naar waarde zouden schatten.  Laten we bidden voor alle bejaarden die eenzaam en verdrietig zijn, opdat ze een vriend aan hun zijde mogen krijgen. 

Bidden wij ook voor al wie in oorlog leeft, voor wie op de vlucht is, voor wie bang is voor de dag van morgen.