Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

zondag 8 september 2013

Wijsheid 9, 13-18

Welke mens kent Gods bedoeling? Wie kan doorgronden wat de Heer wil?  Armzalig is het denken van sterfelijke mensen, wisselvallig zijn onze overwegingen. Ons vergankelijke lichaam drukt zwaar op de ziel, de aardse tent is een last voor de geest die rijk aan gedachten is. En als we al nauwelijks kunnen bevatten wat er op aarde omgaat, en zelfs moeite hebben om te ontdekken wat onder handbereik is, wie kan dan doorgronden wat er in de hemel is? Wie kan uw bedoelingen kennen als u niet zelf wijsheid geeft en uw heilige geest naar beneden zendt?’
Zo is het gegaan: de mensen op aarde werden op het rechte spoor geleid en ontvingen onderricht over wat u, Heer, goed vindt. De wijsheid heeft hen gered.

Lc 14, 25-33

Uit het evangelie volgens Lucas,

Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

Want wie van jullie die een toren wil bouwen gaat niet eerst de kosten berekenen, om te zien of hij wel genoeg heeft voor de bouw? Als hij het fundament gelegd heeft maar de bouw niet kan voltooien, zal iedereen die dat ziet hem uitlachen en zeggen: “Die man begon te bouwen, maar het karwei afmaken kon hij niet.” En welke koning die erop uittrekt om met een andere koning oorlog te voeren, zal niet eerst bij zichzelf te rade gaan of hij wel met tienduizend man kan optrekken tegen iemand die met twintigduizend man tegen hem oprukt? Als hij dat niet kan, stuurt hij eerst, wanneer de troepen nog ver van elkaar verwijderd zijn, een gezant om naar de voorwaarden voor vrede te vragen. Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.


Beste vrienden,
 
We lazen vandaag het evangelie volgens Lucas, waarin Jezus een grote menigte toespreekt.  Hij was nog maar net uit het huis van de Farizeeër, zoals we vorige week gehoord hadden.  Hij had daar gegeten en aan alle gasten uitgelegd dat ze niet de belangrijkste plaats voor zichzelf moesten uitzoeken. 

Jezus gaat terug op weg.  En de mensen volgen hem.  En dan staat er in het evangelie: Jezus wendde zich om.  Hij draait zich om.  Hij weet dat deze mensen hem volgen en hij draait zich om om naar hen te kijken en tot hen te spreken.

Zo draait Jezus zich elke week om in de eucharistieviering.  Om naar ons te kijken en om tot ons te spreken.   Jezus is op aarde gekomen voor de mensen, om hen te redden, om ons te redden.  Het woord wordt tot ons gesproken, opdat wij ons hart erdoor zouden laten raken en ons zouden bekeren. 
 
Maar Jezus wil niet dat wij zwakke leerlingen zijn.  Hij vraagt ons opnieuw om afstand te doen van onze bezittingen om Hem te volgen.  Het is een vraag aan ons hart.  Waar leven wij voor?  Wat leeft er in ons hart?  Is er plaats voor de liefde van Jezus?  Of is ons hart gevuld met dingen voor onszelf?  Onze sport, ons speelgoed, onze snoep, ons plezier.
Verkoop je bezit, neem afstand van wat enkel om jezelf draait en maak plaats voor de Heer in je hart.  Want waar ons hart vol van is, daar zullen onze woorden over gaan.  Waar ons hart vol van is, daar zullen onze daden van getuigen.  Lopen wij in een boog om de halfdode man aan de kant van de weg?  Of houden wij halte, zoals de barmhartige Samaritaan?

En wie is die halfdode man?  Het is al wie in nood is, wie wij zien dichtbij (zoals de eenzame bejaarden, de bedelaars, de daklozen) maar ook wie wij niet zien (of alleen op tv).  Het zijn de Syrische kinderen in de vluchtelingenkampen, het zijn de ontvoerde bisschoppen, het zijn de kindsoldaten, het zijn de zieken en de gehandicapten.

Jezus vraagt ons of er in ons hart plaats is voor hen.  Maken wij ruimte in ons leven om aan hen te denken en voor hen te bidden?

Gisteren heeft paus Franciscus een dag van vasten en gebed gevraagd van alle christenen en alle mensen van goede wil.  We hebben samen gebeden voor alle plaatsen op de wereld waar er oorlog is, waar geweld overheerst.  We hebben gebeden voor Syrië, voor het Heilig Land, voor Congo en zovele andere landen in Afrika, voor Latijns Amerika (voor het einde van het geweld van de straatbendes), voor Azië.

Vandaag viert de kerk het feest van de geboorte van Maria, moeder van Jezus.  De franciscaanse traditie herdenkt ook vandaag het bezoek van Franciscus aan de sultan Malek-al-Kamel.   Als antwoord tegen het geweld van de kruistochten ging Franciscus van Assisi naar de sultan om met hem in dialoog te gaan en te bouwen aan de vrede.
Deze week ging in St. Petersburg in Rusland de topontmoeting van de G20 door.  Het is een bijeenkomst van de leiders van de belangrijkste industrielanden in de wereld.  De presidenten van Amerika, China, Rusland, de Europese Unie en nog 16 andere leiders komen samen om afspraken te maken over thema’s die de hele wereld aanbelangen.

Andrea Riccardi, stichter van Sant Egidio, schreef een open brief aan deze leiders waarin hij met aandrang vraagt om het conflict in Syrië met dialoog op te lossen en niet naar de wapens te grijpen.  Andrea noemt de oorlog de moeder van alle armoede.  Niemand wordt beter van een oorlog, iedereen verliest. Hij zei dat de keuze tegen het geweld geen zwakheid betekent, maar juist sterkte.

Sluiten wij ons vandaag aan bij het gebed van heel de kerk voor vrede in Syrië, voor vrede in heel de wereld.  Vragen wij God dat hij ieder van ons tot een bewerker van vrede maakt.  Dat wij in ons hart meer plaats vrijmaken voor het Woord van God, voor de vrede en de vriendschap.  Dat wij minder zouden leven voor onszelf.