Ezechiel
18, 25-2
Mt 21, 28-32
Beste vrienden,
“Voorwaar,
Ik zeg u: de tollenaars en de ontuchtige vrouwen gaan eerder dan gij het Rijk
Gods binnen. Deze woorden moeten voor de joden als een
belediging hebben geklonken. De joden
beschouwen zichzelf immers als zuiveren, als volk van God. Hoe kan het dan dat de tollenaars en de
ontuchtige vrouwen, die zich niet volgens de zuivere regels van de joodse
wetten gedragen, hen voorgaan naar het Rijk van God!
Wat
verwijt Jezus eigenlijk aan de farizeeën?
Ten eerste dat er een groot verschil is tussen wat ze zeggen en wat ze
doen. Hij legt dit uit door hen een korte parabel te vertellen.
Een
man had twee zonen en aan beide zonen
vraagt hij om te komen werken op zijn land.
De eerste zoon zei dat hij zou gaan maar hij bedacht zich en ging
niet. De tweede zoon zei eerst dat hij
niet wou gaan, maar hij bedacht zich ook en ging uiteindelijk wel.
Jezus
stelt aan de farizeeën de vraag: wie van de twee heeft de wil van de vader
gedaan? Ze kunnen alleen maar antwoorden: de
laatste. Het was het enige mogelijk
antwoord.
Vaak
horen we in het evangelie zeggen dat woorden alleen niet voldoende zijn, dat je
daden moeten overeenkomen met je woorden.
We
zingen het ook aan het begin van de vieren: als je in onenigheid, in ruzie
leeft met iemand terwijl je naar de viering gaat, ga dan terug en maak het
eerst goed. We moeten de woorden van
Jezus altijd meteen in de praktijk brengen, niet wachten tot later. Want later is misschien wel nooit…
De
zoon die zich bedenkt en toch gaat, doet wat de vader vraagt. Zijn woorden zijn misschien negatief, hij
zegt dat hij niet wil gaan, maar hij komt erop terug en doet uiteindelijk toch
wat zijn vader van hem vraagt.
In
de figuur van de vader zien we God zelf die ons vraagt om te werken op zijn
wijngaard. En natuurlijk wil God dat het
werk ook écht gedaan wordt. Het heeft
geen zin dat wij hier in de kerk zeggen dat we leerlingen van Jezus willen zijn
en zijn vrede in de wereld willen brengen en dat we dan buitengaan en ruzie
maken met anderen of roddelen of het kwade helpen verspreiden.
Jezus
zegt het duidelijk: Niet ieder die Heer!Heer! zegt, zal het koninkrijk der
hemelen ingaan maar wel diegenen die de wil van mijn vader doen.
En
hij zegt ook: ieder die deze woorden van Mij hoort, doch er niet naar
handelt, kan men vergelijken met een dwaas die zijn huis bouwde op het zand. De
regen viel neer, de bergstromen kwamen omlaag, de storm stak op en zij beukten
dat huis, zodat het volledig verwoest werd.”
En
om het nog duidelijker te maken spreekt Jezus over de prediking van Johannes de
Doper. De Farizeeën hebben Johannes
horen spreken maar ze hebben niet écht geluisterd naar zijn woorden en er hun
hart niet door laten raken. De zondaars
wel en die hebben zich bekeerd.
Het
eerste wat we dus moeten doen is de moeite doen om écht te luisteren naar de
woorden van Jezus. Niet op automatische
piloot in de kerk zitten of met onze gedachten ergens anders zijn. Daarom staan we ook recht als we naar het
evangelie luisteren, omdat we met heel ons lichaam meer aandacht en eer willen
geven aan deze woorden die ons leven zo kunnen veranderen. Daarom zingen we ook Halleluja voor en na de
schriftlezing.
Binnenkort
vieren we het feest van Franciscus van Assisi, een man die zijn hart écht heeft
laten raken door de woorden van Jezus.
Zo zeer dat hij zijn leven compleet veranderd heeft en zelf als een arme
is beginnen leven. Een man van dialoog
die in tijden van de kruistochten het gesprek met de sultan aanging omdat hij
de mensen zo graag zag dat hij wou dat ze in vrede zouden kunnen samenleven.
Franciscus
is geen held, het is een heilige die zijn leven compleet toevertrouwde aan God
en deed wat de Heer van hem vroeg: zijn kerk opnieuw opbouwen, het evangelie
tot bij de mensen brengen oa in de vorm van de kerststal.
Het
is dus niet zomaar dat onze paus deze naam gekozen heeft. Franciscus is dé naam van vrede en dialoog
met iedereen.
Laten
we zoals Franciscus ons hart laten raken door de woorden van Jezus. Laten we bidden voor al wie in nood is, voor
al wie nu nog in oorlog leeft of op de vlucht is.