Welkom

Welkom op de blog van het Land van de Regenboog. Op deze blog vind je wekelijks de tekst van de kinderliturgie tijdens de eucharistieviering van Sant Egidio, elke zondag om 17u in de Sint Carolus Borromeuskerk te Antwerpen.

Het Land van de Regenboog is een internationale beweging van en voor kinderen die zich willen inzetten om samen een betere en meer menselijke wereld uit te bouwen. Kinderen van 5 tot 12 jaar zijn welkom.


Meer info op de website van de gemeenschap van Sant Egidio.

24 september

Jes 55, 6-9
Mt 20, 1-16a

Beste vrienden,
Gedurende een hele reeks zondagen na Pinksteren hebben we Jezus gevolgd op zijn reis naar Jeruzalem.  Het evangelie van deze zondag speelt zich af vlak voor Jezus Jeruzalem zal binnengaan, gezeten op een ezelsveulen en toegejuigd door de mensen die met palmen langs de weg staan te zwaaien.
Kort daarop zal Jezus aan zijn leerlingen vertellen dat zijn einde nabij is.  Het was ondertussen al duidelijk dat de woorden van Jezus ingingen tegen alle bestaande wetten en religieuze regels.  De groep van mensen die tegen Jezus waren groeide en er werden al plannen gemaakt om hem uit de weg te ruimen. 
Jezus wist dit.  Hij wist maar al te goed wat hem te wachten stond als hij de heilige stad zou binnengaan.  Maar hij ging verder op zijn weg, hij veranderde zijn boodschap niet.  Hij zwakte ze niet af of paste ze niet aan aan wat de mensen wél zouden kunnen verdragen.  Zo gaan de woorden van de profeet Jesaja in vervulling: Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen niet mijn wegen.
De afstand tussen hemel en aarde (dat is het verschil in nadenken en redeneren van God en van de mensen) is erg groot.  Jezus is anders dan de wereld en toch staat hij er middenin.
Ook de parabel van de werkers van het laatste uur die Mattheus vertelt bij het begin van het 20ste hoofdstuk toont het verschil in logica duidelijk aan.  Dit kwam vreemd over bij de toehoorders van Jezus, dit gebaar van de eigenaar van de wijngaard die evenveel loon geeft aan degenen die helemaal op het einde zijn beginnen werken als aan degenen die de hele dag gezwoegd hebben voor dit loon.
Dit lijkt ons toch ook niet helemaal eerlijk! Dit verhaal gaat eigenlijk vooral over de eigenaar, die de hele dag terug op pad gaat om nieuwe werkers te zoeken.  Tot 5 keer toe gaat hij terug op zoek naar mensen die hij werk kan geven, die hij hoop kan geven, die hij een toekomst kan geven. 
Het antwoord van de laatste werkers is droevig: Niemand heeft ons gehuurd.  We denken aan zovele jonge werkers ook vandaag, die zeker ook in het Zuiden van de wereld waar veel armoede is, heel de dag staan te wachten opdat iemand hen zou komen roepen om te werken maar die geen werk vinden.  De werkloosheid van jongeren is zeker in arme landen heel erg hoog. 

We kunnen ons het gevoel van mislukking van deze jongeren misschien wel voorstellen: niemand heeft hen gekozen, ze voelen zich niets waard, ze dolen maar wat rond en hebben niets nuttig te doen.  En vooral op het einde van de dag, wanneer het loon wordt uitbetaald, blijven zij met lege handen achter…
Wanneer het loon in onze parabel wordt uitbetaald, krijgen de eerste werkers hun denarie, zoals afgesproken. Dat was het normale loon voor een werkdag in de tijd van Jezus.  Maar ze kijken verbaasd toe als de eigenaar ook aan alle andere werkers hetzelfde loon uitbetaalt.
Ze hadden eigenlijk verwacht dat ze meer zouden krijgen, omdat ze toch veel langer gewerkt hadden voor dat geld.  Het lijkt ons ook eerlijker, rechtvaardiger.  Wanneer we kijken met de ogen van deze wereld en nadenken met de logica van deze wereld, is het voor ons niet eerlijk dat die laatste werkers evenveel krijgen.
Maar Jezus vraagt ons om met zijn logica te beginnen denken en met zijn ogen te beginnen kijken.  Jezus toont ons hier de logica van de liefde, van het medelijden, de logica van zijn vader die oneindig barmhartig is.
God doet niemand onrecht aan, hij handelt niet zinloos.  Hij deelt niet lukraak aan iedereen maar wat uit, ongeacht hoe hard ze gewerkt hebben.  Nee, God geeft aan ieder wat hij nodig heeft om te leven. 
Deze parabel spoort ons aan om meer op Jezus te beginnen lijken, om minder met de harde ogen van deze wereld te kijken naar de anderen, om meer medelijden en barmhartigheid te tonen.