Spr 8, 22-31;
Joh 16, 12-15
Beste vrienden,
Met Pinksteren
ontvingen we vorige week de Heilige Geest.
De Helper die Jezus aan zijn leerlingen en aan ieder van ons beloofd
had. Jezus wist dat wij maar kleine,
zwakke mensen zijn die fouten maken. Hij
wist dat we hulp nodig zouden hebben om zijn Rijk van vrede uit te bouwen.
In de eerste
lezing horen we uit het boek Spreuken over het grote mysterie van God die
aanwezig is op aarde in die Geest van Waarheid.
Een mysterie dat de hele geschiedenis vanaf de schepping van de wereld
leidt. De tekst uit Spreuken stelt ons die geest van wijsheid van God voor, die
zich zo uitdrukt: “De Heer schiep mij aan het begin van zijn weg, nog voor zijn
werken, van oudsher. […] toen Hij de grondvesten van de aarde bouwde. […] En ik
was zijn vreugde, mij dag in dag uit verheugend voor zijn aangezicht, steeds
weer, mij verheugend over zijn aardrijk en ik vond mijn vreugde bij de mensen”.
De
christelijke traditie heeft in de wijsheid het woord herkend dat “bestond van
het begin” en waardoor alles geworden is. Het hele proces van de schepping is
grondig getekend door de dialoog tussen God en de wijsheid, tussen de Vader en
de Zoon.
Vandaag vieren
wij het feest van de drie-eenheid.
Vader, Zoon en Heilige Geest. Die
drie zijn één. En in het kruisteken dat
wij maken, herkennen wij die drie-eenheid.
Vader, zoon en Heilige Geest. De
Vader is God zelf, God die mens geworden is in Jezus en onder de mensen heeft
geleefd. Jezus die gekruisigd is en
gestorven, maar die verrezen is en zit aan de rechterhand van zijn Vader. En de Heilige Geest die als helper naar de
mensen is gezonden.
Het
Evangelie van Johannes zegt :“Het was in het begin bij God. Alles is door Hem
ontstaan, en buiten Hem om is er niets ontstaan” (Joh 1, 2-3). De “grondvesten
van de aarde”, namelijk het hart van elke mens, draagt het teken van de heel
bijzondere relatie die bestaat tussen de Vader en de Zoon.
We zouden
kunnen zeggen dat de grondvesten van de aarde een “teken” dragen van de
gemeenschap tussen de Vader en de Zoon. Niet voor niets spreken de vaders van
de eerste Kerk met grote diepte over “het zaad van het woord”: het teken van
het Woord, dat overal aanwezig is in de schepping, in iedere mens, in alle
godsdiensten, in alle culturen.
Niets is
vreemd aan de Drie-eenheid, want alles is gemaakt volgens het beeld van God. De
Brief aan de Romeinen spreekt over de liefde van God die in ons hart is
uitgestort door de Heilige Geest. (Rom 5, 1-5), de Geest die ons tot tempel van
God maakt, tot zijn huis, tot zijn familieleden.
Die Geest
leeft in ons hart, werkt in ons hart, maakt ons tot betere mensen.
Het
Evangelie volgens Johannes herhaalt enkele woorden van Jezus tot zijn
leerlingen op het Laatste Avondmaal. Hij had hun nog zo veel te zeggen voor
zijn vertrek! Niet alleen had Hij geen tijd meer beschikbaar, de leerlingen
waren ook nog niet in staat om ten volle te begrijpen wat Hij hun had willen
zeggen. Maar Hij stelde hen gerust: “Wanneer de Geest der waarheid komt, zal
Hij jullie leidsman naar de volle waarheid zijn – niet dat Hij eigenmachtig zal
spreken, Hij zal slechts zeggen wat Hij te horen krijgt – en wat komen gaat,
zal Hij jullie meedelen”.
De Geest
brengt de leerlingen naar het hart van God, naar Gods wereld, naar Gods leven:
de gemeenschap van liefde tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De God
van Jezus is een “familie” van drie personen. Hun eenheid ontstaat uit de
liefde: ze beminnen elkaar zo vurig dat ze één zijn. Deze ongelooflijke familie
is de geschiedenis van de mensheid binnengegaan om iedereen uit te nodigen om
er deel aan te hebben.
Ja! Iedereen
is geroepen om deel te nemen aan deze heel bijzondere “familie van God”. De
gemeenschap van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest staat aan de oorsprong en
aan het einde van de geschiedenis.
En dit gaat
over ons allen, want “gemeenschap” is de naam van God. Dit is de grootste
uitdaging die de Kerk vandaag moet opnemen, of beter, die alle christelijke
Kerken krijgen; meer nog, het is een uitdaging voor alle godsdiensten, voor
alle mensen. Het is de uitdaging om in liefde te leven. Met de zekerheid: waar
er liefde is, daar is God aanwezig.