Mt 28, 16-20
Dit is de eerste zondag na Pinksteren. De liturgie viert vandaag de Heilige
drie-eenheid: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Nadat de leerlingen de
Heilige Geest hebben ontvangen met Pinksteren, zijn ze uit hun bovenkamer
gekomen (waar ze zichzelf hadden opgesloten uit angst voor de vervolging van de
joden) en zijn ze beginnen praten met alle mensen, in alle talen.
Ze gehoorzaamden Jezus
die hen had gezegd: Ga, en maak alle
volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige
Geest, en leer hun alles onderhouden wat
Ik jullie geboden heb.
De verwarring van de
verschillende talen, die we hebben gehoord in het verhaal van de toren van
Babel, werd overwonnen met Pinksteren, door de verkondiging van het
evangelie die de mensen samenbrengt in
één familie van God, zonder te ontkennen dat er heel grote verschillen tussen
die mensen onderling zijn. Iemand van
China is niet hetzelfde als iemand van Afrika, of iemand van Europa, of iemand
van Amerika. Maar we worden één omdat we
deel uitmaken van eenzelfde familie van leerlingen van Jezus, de kerk.
Vandaag vieren we dus
het feest van de Drie-eenheid. God die
tegelijkertijd Vader is, maar ook Zoon, want hij is in Jezus helemaal zichtbaar
geworden voor de mensen en heeft op aarde geleefd. En hij is ook Heilige Geest, de helper
waarvan Jezus verteld had dat Hij Hem zou
zenden om de mensen bij te staan, wanneer Jezus zelf niet langer in hun
midden zou zijn.
De Bijbel toont ons
hoe de geschiedenis van God met de mensen vaak onbegrijpelijk is. Maar God heeft ons mensen nooit alleen
gelaten. Dat lezen we in de eerste lezing
uit het boek Deuteronomium. Hoe God zijn
volk heeft bijgestaan. Dat lezen we door
heel het oude testament. Het is God die
in een brandende struik tot Abraham en tot Mozes praat, het is God die ingrijpt
in het leven van de Israëlieten die door de Egyptenaren onderdrukt werden, het
is God die hen bevrijdt, het is God die de mensen leidt. En in Jezus zendt God zijn Zoon onder de
mensen. Maar die zoon is ook ten volle
zelf God. Er is geen verschil meer
tussen Vader en Zoon.
En in Jezus zien wij
de liefde van God. We merken hoe hij
telkens de zwakken en kleinen in het midden plaatst en toont dat we maar écht
geluk kunnen vinden, als we ons leven delen met hen en niet langer alleen voor
onszelf leven.
De Vader, de Zoon en
de Heilige Geest, de Drie-eenheid die wij vandaag vieren, zij zijn de bron en
de oorsprong van de Kerk. Geboren op de
dag van Pinksteren.
De kerk is niet
geboren omdat een paar mensen beslist hebben om ze ‘op te richten’. De kerk is geen verzameling van personen die
beslisten om elke week samen te komen. De
Kerk komt uit ‘den hoge’, komt van God zelf.
Een God die ‘communie’ is , die liefde is. Een kerk die vooral ook ‘mysterie’ is, niet
door mensenhanden alleen gebouwd.
Daarom is iemand die
naar de kerk komt om te luisteren naar de woorden van God, niet gewoon opgenomen
in een organisatie. Nee, hij of zij is
opgenomen in een mysterie van de drie-eenheid. De Kerk heeft ook een missie: om eenheid te
brengen.
Wij zijn niet langer
allemaal aparte mensen die aparte leven leiden en elkaar af en toe ‘toevallig’
tegenkomen. Nee, wij worden opgenomen in
een familie van broers en zussen, wereldwijd.
En deze kerk wordt
niet alleen gelaten, Jezus geeft ons Zijn Heilige Geest, de helper die ons
bijstaat. In de brief aan de Romeinen
schrijft Paulus: De Geest die u
ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou
aanjagen. U hebt een Geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen:
Abba, Vader!
De Geest maakt ons tot
kinderen van de Vader. En Jezus zegt het
zelf als hij zijn leerlingen zendt: Ik ben bij U, alle dagen tot aan de
voleinding van de wereld.
De kracht van God is
een energie die ons opricht, die ons samenbrengt en één maakt. Vanaf het begin van de schepping wil God niet
dat de mens alleen is. Hij brengt ons
samen in één volk, als broers en zussen van elkaar.
God heeft ons in één
volk willen samenbrengen, omdat we alleen samen gered kunnen worden. Bidden wij daarom voor de eenheid onder de
christenen, voor de eenheid onder alle leerlingen van Jezus. Bidden wij voor alle christenen die in nood
zijn, voor wie vervolgd worden, voor wie op de vlucht zijn.
Bidden wij voor alle mensen in nood, voor al wie leeft in geweld en speciaal ook voor alle kinderen die in moeilijke omstandigheden leven.
Bidden wij voor alle mensen in nood, voor al wie leeft in geweld en speciaal ook voor alle kinderen die in moeilijke omstandigheden leven.