Joh 10, 11-18
Beste vrienden,
Deze zondag wordt in
de kerk de zondag van de Goede Herder genoemd;
een dag gewijd aan het gebed en de meditatie voor roepingen voor
priesters en religieuzen. Jezus legt in
dit evangelie uit dat hij de Goede Herder is. En wij zijn zijn kudde, zijn
schapen.
Een herder leidt en
verzamelt de schapen, hij zou zelfs zijn leven geven voor het welzijn van zijn
schapen. Jezus legt uit dat wie niet
bereid is om zijn leven te geven voor zijn schapen, geen herder is maar een
huurling. Met andere woorden, iemand die
betaalt wordt voor zijn diensten, iemand die iets doet omdat het van hem
verwacht wordt, niet omdat hij het zelf wil.
Het verschil tussen de
herder en de huurling ligt hierin: de herder vervult zijn taak uit liefde en
denkt niet aan zichzelf, de huurling vervult zijn taak omdat het moet of omdat
hij ervoor betaald wordt.
Het is dan ook logisch
dat de huurling, zodra er gevaar dreigt, op de vlucht gaat. Hij wil immers zijn eigen leven redden. Het gevaar drukt de evangelist Johannes uit
met de figuur van de wolf. De wolf die
de schapen rooft en uiteendrijft.
Jezus praatte in zijn
tijd tegen de mensen van Israël en hij bedoelde met die ‘wolven’ eigenlijk de
Farizeeën. Hij zegt dat ze herders zijn
die handelen uit eigenbelang en niet voor het welzijn van hun kudde, terwijl
Jezus juist gekomen is om zijn kudde ‘de verstrooide kinderen van God’ weer
bijeen te brengen.
Als we goed kijken is
de houding van de huurling eigenlijk dezelfde als die van de wolf: ze hebben allebei alleen maar oog voor hun
eigen voordeel, hun persoonlijke winst en ze kijken niet naar de kudde. Die wolven en huurlingen zijn er ook vandaag
onder de mensen. Het zijn de mensen die
andere mensen uitbuiten, slecht behandelen, in gevaar brengen.
Denken we maar aan al die vluchtelingen die in gevaarlijke boten de Middellandse Zee proberen over te steken… Zij moeten vaak veel geld betalen aan mensensmokkelaars, die enkel uit zijn op het geld en voor wie een mensenleven niet telt.
Denken we maar aan al die vluchtelingen die in gevaarlijke boten de Middellandse Zee proberen over te steken… Zij moeten vaak veel geld betalen aan mensensmokkelaars, die enkel uit zijn op het geld en voor wie een mensenleven niet telt.
Of denken we aan die
mensen in Azië die grote fabrieken openen waar honderden arbeiders keihard
moeten werken in slechte omstandigheden.
Soms werken ze wel 16u per dag, soms zijn het nog kinderen! Hun bazen zijn niet bezorgd om het welzijn
van die arbeiders. Als er één wegvalt
omdat hij ziek is of uitgeput, vervangen ze hem gewoon door iemand anders.
Dat zijn de wolven waar Jezus over spreekt. Jezus is zelf de Goede Herder en hij wil dat wij ook herders zijn voor anderen. Want vandaag zegt Jezus ons heel duidelijk: ofwel ben je herder, ofwel ben je huurling. Het is dus niet genoeg om een beetje herder te zijn, of af en toe iets goeds te doen. Nee, want dan ben je heel vaak ook huurling.
Dat zijn de wolven waar Jezus over spreekt. Jezus is zelf de Goede Herder en hij wil dat wij ook herders zijn voor anderen. Want vandaag zegt Jezus ons heel duidelijk: ofwel ben je herder, ofwel ben je huurling. Het is dus niet genoeg om een beetje herder te zijn, of af en toe iets goeds te doen. Nee, want dan ben je heel vaak ook huurling.
Afgelopen vrijdag was
er in deze kerk een bijzonder gebed ter herdenking aan de volkerenmoord op de
Armeniërs, exact 100 jaar geleden. Het
is een heel droevig verhaal. In 1915
werden in Turkije honderden christenen opgepakt omdat ze christen waren. Velen verdwenen en zijn nooit
teruggekeerd. Anderen werden gemarteld
en gedwongen om hun geloof af te leggen en moslim te worden. Deze genocide heeft het leven gekost aan meer
dan één miljoen Armeniërs, en ook nog aan veel christenen uit Syrië en de
andere omliggende landen.
Ook vandaag nog worden
vele christenen met de dood bedreigd, omdat ze leven in landen waar er veel
wolven zijn, waar er veel mensen hun naar het leven staan, enkel omdat ze
christen zijn. Denken we maar aan de
kleine Abish, die gedood werd door een bomaanslag op het moment dat hij naar de
kerk wilde gaan in Pakistan.
Jezus is de Goede
Herder, en hij leert ons om met zijn blik naar de wereld te kijken. Jezus wil ook dat er goede herders zijn in de
kerk. En daarom bidden we vandaag in het
bijzonder voor priesterroepingen. Opdat
jongeren hun hart zouden laten raken door de woorden van Jezus en herder willen
worden voor velen, zoals priester Serge dat een aantal jaren geleden geworden
is.
Paus Franciscus dringt
erop aan dat de herders de geur van de schapen met zich zouden meedragen. Dat wil zeggen dat de herders hun schapen
moeten kennen, persoonlijk en van hen houden, zoals een ouder van zijn kinderen
houdt.
Maar herder zijn is
niet alleen de taak van de priesters.
Het is de taak van elke christen.
Het betekent zorg dragen voor de andere, meer nog dan voor jezelf. In het oude testament vinden we het verhaal van
Kain en Abel. Het waren twee broers die
op een bepaald moment ruzie krijgen omdat Kain jaloers is op Abel. Kain doodt zijn broer en de Heer vraagt op
een bepaald moment aan Kain waar zijn broer is.
Kain antwoordt dan: moet ik dan misschien op mijn broer letten?’
Ja, wij moeten letten
op onze broers en zussen, op onze medemensen.
Wij moeten zorg voor hen dragen en er alles voor doen opdat ze gelukkig
zouden worden.
Bidden wij dan voor
alle christenen die vervolgd worden, voor alle mensen die wolven tegenkomen die
hun willen uitbuiten of met geweld behandelen.
Bidden wij voor wie ontvoerd werden.
Bidden wij voor de Armeniers, en alle mensen die vervolgd worden omwille
van hun geloof. Bidden wij ook voor het
einde van alle geweld en onrecht in de wereld.