Mt 16, 21-27
Beste vrienden,
Op het einde van de
vakantie horen we dit evangelie waarin Jezus spreekt over zijn lijden en
dood. Dit is de eerste aankondiging van het
lijden van Jezus. Het is de aankondiging
van zijn dood. Maar ook van zijn
verrijzenis op de derde dag.
Maar de leerlingen
luisteren niet echt goed naar de woorden van Jezus, zoals wel vaker gebeurt,
zoals ook bij ons gebeurt. Ze horen
enkel wat ze willen horen. Petrus neemt
Jezus apart en wijst hem terecht. Hij
wordt boos op Jezus en wil hem uit het hoofd praten om naar Jeruzalem te
gaan. God verhoede het, Heer! Dat zal u zeker niet gebeuren!’ Petrus doet dit zeker met de beste
bedoelingen. Hij wil niet dat zijn
vriend en meester lijdt. En al zeker
niet dat hij sterft. Hij denkt dat Jezus
beter zijn plannen veranderd en dat er een manier moet zijn om dit lijden niet
mee te maken.
Petrus bedoelt het
zeker goed, maar hij begrijpt het niet.
Hij heeft niet goed naar Jezus geluisterd, hij heeft niet begrepen dat
Jezus moet lijden en sterven voor ons, opdat hij zou kunnen verrijzen en de
dood overwinnen. Dat is de wil van God,
dat is het uiterste teken van Gods liefde voor de mensen. Dat Hij Zijn enige zoon in de wereld heeft
gezonden, ook als dat de mensen Hem niet aanvaarden en willen vernietigen.
Petrus en de andere leerlingen denken zoals de wereld,
denken zoals wij ook vaak denken: Red toch jezelf, denk toch eerst aan
jezelf. Daarom zegt Jezus tegen Petrus: Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog
van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat
de mensen willen.’
Jezus draait zich om
en kijkt niet langer naar Petrus. Niet
zoals hij naar hem kijkt in de hof van olijven, wanneer Petrus Jezus
verraadt. Dan draait Jezus zich om en
kijkt Petrus aan. En dan begrijpt Petrus
zijn kleinheid en zijn fouten en dan bekeert hij zich.
In het begin van het
openbare leven van Jezus heeft Satan hem al op de proef gesteld. Hij heeft hem al van zijn weg proberen af te
brengen door hem alle macht en alle koninkrijken ter wereld aan te bieden, als
Jezus alleen maar zich zou afkeren van de Heer en Satan zou dienen.
Dit is de weg van de
leerlingen. Jezus zegt het duidelijk: Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf
verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. Deze woorden klinken ons hard in de oren maar
het is de enige manier om ons te bevrijden van de gevangenis van een leven voor
onszelf, van onze gewoontes en manieren van denken die altijd dezelfde zijn.
Jezus leert ons om
niet aan onszelf te denken, om niet ‘ons eigen vel te redden’. Hij leert ons dat de echte bevrijding de
vriendschap is, waardoor we ons leven binden aan de anderen. Vriendschap en broederlijkheid zijn dé manier
om te ontsnappen aan een triestig leven dat enkel draait om onszelf.
Volgende week start in
Antwerpen Peace is the Future. Drie
dagen van dialoog, van vriendschap tussen verschillende godsdiensten, van
elkaar beter leren kennen en samen de weg van de vrede te kiezen.
Paus Johannes Paulus II heeft dit in 1986 voor het eerst georganiseerd. Hij begreep hoe belangrijk het was dat mensen van verschillende geloven elkaar ontmoeten en leren kennen. Sant Egidio heeft dit werk overgenomen en trouw jaar na jaar in een andere stad deze ontmoeting georganiseerd.
Paus Johannes Paulus II heeft dit in 1986 voor het eerst georganiseerd. Hij begreep hoe belangrijk het was dat mensen van verschillende geloven elkaar ontmoeten en leren kennen. Sant Egidio heeft dit werk overgenomen en trouw jaar na jaar in een andere stad deze ontmoeting georganiseerd.
Het is een manier om
niet zoals de wereld te zijn, die negatief denkt en zegt dat oorlog vaak
onvermijdelijk is. De leerlingen van
Jezus geloven in de vrede, geloven in de dialoog. Geloven dat je met iedereen kan praten, zelfs
als iemand helemaal anders is dan jijzelf. Dat heeft Jezus ons zelf voorgedaan.
Bidden wij dan voor de
vredesontmoeting in Antwerpen, dat ze veel vruchten mag dragen. Bidden wij voor het einde van alle geweld en
oorlog. Bidden wij voor al wie op de
vlucht is, voor wie ontvoerd is, voor wie ver van huis moet leven.