Mt. 4, 1-11
Woensdag zijn we de
vasten samen begonnen. De 40 dagen van
voorbereiding op Pasen. Ook Jezus werd door
de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te
worden. Jezus moest de strijd aangaan
met de duivel, met het kwade, het slechte.
Ook wij moeten deze strijd aangaan.
Deze strijd, dit gevecht begint in het hart van ieder van ons. Het is in het hart van ieder van ons, dat de
wereld begint te veranderen.
Veranderen, dat
betekent de ‘Meester van de liefde’ beginnen graag te zien. De vasten is de goede tijd om ons hart terug
te vinden en te leren liefhebben zoals Jezus het heeft gedaan. Jezus weet dat geluk en redding afhangen van
de liefde. Hij wil dat ons leven vol
vreugde zou zijn, mooi, vol vrienden.
Hij wil niet dat wij een droevig leven leiden, zonder vrienden aan onze
zijde.
Maar vult ons hart
zich niet te snel met boosheid, met vijandigheid? Zijn wij niet vaak arm aan liefde en
gehoorzamen wij niet veel te snel aan de wet die zegt dat je vooral eerst
jezelf graag moet zien?
De mens die stof was,
wordt een levend wezen. God blies hem de
levensadem in de neus. En de Heer geeft aan de mens een tuin om in te
leven. Dat is de wens van God voor elke
mens, dat hij leeft in een tuin waar het goed is om te zijn. Maar de mens wil niet luisteren naar het
woord van God. Nee, eerder vertrouwt hij
op het woord van een venijnig onderkruiper van een slang die hem verleidt met
leugens en bedrog.
Het boek Genesis
vertelt ons nadien dat de mens verjaagd
wordt uit de tuin van Eden en dat hij moet leven in de woestijn, waar het
werken hard is en het land bewerken moeilijk.
De tuin van het leven wordt een
woestijn wanneer de mens liever luistert naar de stem van het kwade dan naar de
stem van God.
Door te luisteren naar
de stem van de slang, worden wij gevoelloze mensen, die enkel denken aan
onszelf. En wij beginnen ons tegen de
andere op te stellen, zoals Adam en Eva die elkaar de schuld geven van hun
ongehoorzaamheid. Wij beginnen onze
eigen wetten op te stellen, de wet van de sterkste, en wij vergeten de wet van
God die liefde is.
Jezus is in de
woestijn van onze wereld gekomen om ons te bevrijden. Om ons terug tot de liefde van God te
brengen. Maar ook Jezus wordt door de
duivel op de proef gezet. Na 40 dagen
vasten had hij zeker honger. De duivel,
het kwade, probeert in te spelen op zijn zwakte. Hij houdt hetgene wat Jezus het liefst zou
willen hebben voor de ogen. Keer je naar
mij en je krijgt meteen wat je graag wil.
We zien hierin de zwakte van onze behoeften te willen bevredigen, van
alles wat we willen meteen te verkrijgen.
En Jezus, die verzwakt was door het vasten, had alle redenen om toe te
geven. Wij zouden het begrijpen…
Maar Jezus antwoordt
telkens met de enige ware kracht van de mens: het woord van God. ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet
van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.
En dan brengt de
duivel Jezus naar het hoogste punt van de tempel en zegt hem om God op de proef
te stellen: spring naar beneden en zie of die engelen jou komen redden.
Opnieuw antwoordt
Jezus met het woord van God.
Maar de duivel geeft
niet op en opnieuw neemt hij Jezus mee naar een nog hogere berg en toont hij
Jezus alle koninkrijken van de aarde. Nu
bekoort hij Jezus met macht. Alles kan
van jou zijn, zo gemakkelijk kan het gaan.
Maar Jezus houdt stand, hij toont dat zijn macht niet de macht van de
wereld is, dat zijn koninkrijk niet het koninkrijk van deze wereld is, niet
volgens de logica van deze wereld. Ga
weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen
hem.
Jezus weerstaat aan de
macht van het kwade door telkens opnieuw de Schrift te citeren. Het evangelie is de ware kracht tegen het
kwade. Het is met het Woord van God dat
Jezus de duivel verdrijft en de woestijn ombouwt tot een tuin van het
leven. Daarom laat de duivel hem met
rust. Maar Jezus is niet aan zijn lot
overgelaten. Meteen komen er engelen om
zich over hem te ontfermen.
Laat wij zoals Jezus
vol vertrouwen nee zeggen tegen de krachten van het kwade door te luisteren
naar het evangelie en door te vasten en te bidden. Laten wij bidden voor al wie in nood is, voor
al wie deze vasten beleefd met angst voor eigen leven of dat van wie hij
liefheeft. Laten wij bidden voor vrede
in de wereld.